Szinte titokban adták át Horvátország új alagútját

Az alagút építésének történetéről és a hozzákapcsolódó díjszabásokról már korábban írtunk, lásd a keretes cikk linkjét. Egy olyan alagútról beszélünk, amelyet öt éven át építettek, amely a horvát adófizetőknek pontosan 512.039.400,88 kunába (kb. 20,2 milliárd forint) és amely rendkívül fontos szerepet fog abban játszani, hogy a hátországban élő horvát emberek és turisták sokkal könnyebben érhessenek le a tengerpartra vagy vissza. Ennek ellenére szinte semmit sem lehetett tudni az átadás időpontjáról, a horvát sajtó is csak találgatta, hogy mikor lesz az átadás ennek a kiemelten fontos építménynek. Kevesen gondolták volna, hogy majd egy hétfői napon, 14:30-kor, mindenfajta ünnepség és fanfárok nélkül, a korábbi építők és a lakosság nélkül, szinte titokban.

Szóval a jó hír hogy mostantól nem kell keringeni a Makarska feletti hegyek vékony útjain, hiszen átfúrták a hegyet az ország negyedik leghosszabb alagútjával, amely 4290 méter hosszú, a szerviz alagútja kissé hosszabb 4296 méteres. A Zagvozd és Baska Voda közötti Sv. Ilija (Szent Illés) alagút 7,7 méter széles, a kétszer egysávos úton maximum 80 kilométeres sebességgel lehet közlekedni. A fizetőkapukat az északi oldalon telepítették csak, mindkét irányból érkezőknek itt kell majd fizetniük. És hogy mennyit?

Fizetőkapuk az északi bejáratnál (Kép: http://www.dalmacijanews.com)


Az ellenzéki párt szerint ez az egyik oka annak, hogy ilyen furcsán adták át az egészet. A közlekedési miniszter többször is megnyugtatta a környékbelieket, hogy nekik nem kell majd a tervezett 20 kunás díjat megfizetni, most aztán kiderült, hogy mégis. Az ellenzéki párt szerint, így az átadók megúszták, hogy helyi tüntetők tiltakozzanak a díjszabás miatt.

Személyautók 20 kunát, motorosok 12 kunát, kamionok pedig 66 kunát fizetnek az áthajtásért. A jó hír, hogy akik rendelkeznek az autópályákon is használható ENC berendezéssel, azok 50-60 %-os kedvezményt kapnak időszakoktól és gépjármű típusoktól függően.