Próbafúrásokat kezdtek a vitatott horvát hídnál

Horvátország
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Horvátország egyik legvitatottabb beruházásánál, Pelješac-hídnál, még csak az előkészületek folynak.

A Pelješac-híd építése megosztja a horvát közvéleményt. A híd építésének a célja, hogy a horvát partszakaszba beékelődött néhány kilométeres boszniai részt kikerüljék. A közeli horvát félszigetre épített hídon kialakítandó országút segítségével végig horvát területen lehet átjutni a horvát tengerpart egyik részéből a másikba. A híd építésének az egyik oka, hogy a horvátok függetlenek legyenek a mindenkori boszniai fejleményektől, amelyet a horvát közvélemény még el is fogad, de a hatalmas építkezés költségeit sokan túlzásnak tartják.

A híd előkészületi munkái tavaly júniusban kezdődtek meg, javarészt az íróasztaloknál folyt a munka az utóbbi időben, különböző tanulmányok láttak napvilágot. A héten kezdődnek meg a helyszíni próbafúrások, amelyek célja további földtani és geológiai adatok megszerzése a projekttel kapcsolatban. Az építők nem győzték hangsúlyozni, hogy csak adatvételről, próbafúrásokról van szó, ezzel még nem kezdődött meg a vitatott híd építése. A próbafúrásokat az INA egyik leányvállalata, az ilyen jellegű megbízásokra szakosodott cége végzi.

Talán 2015-re megvalósulhatnak a tervekA híd pályázatát 2007 júniusában írták ki, és szeptemberben hirdették ki a győztest. Tavaly a horvát miniszterelnök bejelentette, hogy a gazdasági válság miatt a tervekhez képest lassabban épül meg a híd, a legutóbb nyilvánosságra került tervek már 2015-ös befejezéssel számolnak. A híd szinte teljes mértékben uniós kölcsönből épül, a kétmilliárd kunás beruházás hitelének és kamatainak visszafizetése hosszú éveken át terheli majd a horvát költségvetést. A magas költségek kifogásolása mellett, a környezetvédők is támadták a hidat, valamint Bosznia is sérelmezi, hogy a híd alatt csak a kisebb hajók jutnak majd be Neum kikötőjébe.

A tervek szerint a híd 2440 méter hosszú lesz, és 50 méterrel a tengerszint felett épül meg.