2018-ra kellene elkészülnie az új komáromi hídnak

A.D.U. Építész Iroda Kft. | Új Duna-híd Komáromnál

Elkészül(t) és látogatható
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Több mint 100 millió eurót szavazott meg az Észak-Komáromot Dél-Komárommal összekötő híd építésére az Európai Bizottság. A hídnak a tervek szerint két év múlva kellene elkészülnie.

A határon átnyúló szlovák-magyar projektet uniós pénzek felhasználásával az Európai Hálózatfejlesztési Eszköz (CEF) program keretében finanszírozzák majd. A közlekedési tárca hétfőn arról tájékoztatott, hogy jelenleg készítik elő a híd szlovákiai szakaszára vonatkozó közbeszerzést.

A közlekedési minisztérium úgy látja, hogy a híd építése már idén elkezdődhet és 2018-ra el is készülhet. A projekt becsült összköltsége több mint 117 millió euró, Szlovákia erre a célra az Európai Uniótól (EU) több mint 47,6 millió, Magyarország pedig több mint 52,5 millió eurót kap.

Ján Počiatek közlekedési miniszter szerint a két Komáromot összekötő híd projektje iskolapéldája annak, hogy mire is szolgálnak az uniós alapok, mégpedig „biztonságos utakkal összekötni a szomszédokat és az országokat”. „Szlovákia és Magyarország jó szomszédok. Szükség van olyan összekötő utak építésére, amelyek javítják a határon átnyúló vállalkozói tevékenységek feltételeit és beindítják a turisztika és az idegenforgalom fejlesztését Európa szívében“ – mondta a tárcavezető.

A.D.U. Építész Iroda Kft. | Új Duna-híd Komáromnál

Az előzetes tervek szerint az aszimmetrikus híd egy pilonnal rendelkezik majd. A hídon kétsávos út vezet majd át, melynek egyik oldalán 1,8 méter széles járda, a másikon pedig 2,5 méter széles kerékpárút lesz. A híd és az ahhoz kapcsolódó utak építési projektje a határ mindkét oldalán részekre van felosztva, amelyeket a magyar és a szlovák félnek kell kiviteleznie.

A szlovák közlekedési tárca a magyar nemzeti fejlesztési minisztériummal együtt további közös projekteket tervez, például a dunai kikötők korszerűsítését is. Ezeket a CEF programból finanszíroznának. „Ahogy valamennyi uniós projekt esetében, úgy a hajózási utak és kikötők fejlesztését célzó programok esetében is szükséges, megkövetelt feltétel a stratégiai tervek és a megvalósíthatósági tanulmányok kidolgozása. Mindkét dokumentumra, amelyek a komáromi kikötők korszerűsítésének alapjaként szolgálnak majd, Szlovákia és Magyarország a vissza nem térítendő anyagi támogatással kapcsolatos időszerű kiírás keretében akar pénzeszközöket szerezni“ – közölte a közlekedési tárca szóvivője, Martin Kóňa.

Forrás: hirek.sk