2008. július 4-én indult a Montenegrói Turisztikai Hivatal bátor szolgáltatása, amikor egy megadott telefonszámon, a nap 24 órájában lehetett panaszt tenni vagy akár megdicsérni a montenegrói turisztikai szolgáltatásokat. Azóta jönnek is a panaszok és dicséretek szép számmal, és még dicséretesebb, hogy a hivatal ezeket nem hallgatja el, hanem rendszeresen nyilvánosságra is hozza. Talán egyedül az a kellemetlen, mintha öt év alatt nem változott volna semmi.
A múlt hónapi összegzés szerint a slágertémák megmaradtak. Ugyanazok a dolgok zavarják a turistákat szinte minden hónapban, lassan már öt éve. Nézzük, mik az állandó kifogások.
- Szemét. Az utak mellett, de még a tengerparton is, nagyon gyakran hegyekben áll a szemét, az ócskavas, a lom. Iszonyúan illúzióromboló látvány.
- Zaj. Vannak szabályok, hogy milyen hangosan és hány óráig szólhat a zene a bárokban. Más kérdés, hogy ki tartja be. Ezen a héten megemelték a bírság összegét is. Más kérdés, hogy ki tartatja be.
- Strandok. Az 50-50 százalékos szabály. Elvileg a strandok fele mindenkinek ingyenes, ide elehet leteríteni a saját törölközőt. A strand másik fele fizetős, itt csak az maradhat, aki fizet a napernyőért és a napozóágyakért. Az arányok sokszor eltolódnak, természetesen sosem a fizetős rész lesz kisebb.
- Parkolás. Mindenki, mindenhol pénzt szed a parkolásért. Számlát pedig senki sem ad.
Szerencsére a helyiek között is vannak olyanok, akiket ez már nagyon zavar. Indult egy weboldal, ahol a helyiek szóvá tehetik ezeket a zavaró dolgokat. Akár fényképpel és pontos helymegjelöléssel. Az oldal azóta tele van illegális szemétlerakókkal, számlának nevezett fecnikkel, és egyéb irritáló dologgal. Talán előbb-utóbb, a hatóságok is lépnek.