Átadták a forgalomnak az átépített pozsonyi Öreg hidat

Kép: wikipédia.org / Wizzard

Európa
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Átadták a gyalogos és kerékpáros forgalomnak csütörtökön a pozsonyi Öreg hidat, a város legrégebbi, és - a mostani teljes átépítés után - egyben legújabb hídját.

     Az Öreg híd felújítását, teljes átépítését 2013 decemberében kezdték meg. Bár a munkálatok kivitelezését időbeli csúszások jellemezték, a felújítást tavaly decemberre sikerült befejezni. A hidat azonban csak most adták át a forgalomnak, pontosabban egyelőre csak a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak, mivel a hídon - ahol a közúti forgalom helyét villamossínek vették át - a villamosforgalom csak júliusban indulhat meg.

    Az Öreg híd felújítása 58,8 millió euróba (18,6 milliárd forint) került, a költségek 85 százalékát uniós forrásból fedezték, a költségek 10 százalékát az állam, a fennmaradó részt pedig a város önkormányzata állta.

    A híd a rekonstrukció után látványában és kihasználhatóságát tekintve is megváltozott. Teljesen új, zöld színű, rácsos acél tartószerkezetet kapott, eredeti tartópillérei közül kettőt lebontottak, s azt eggyel helyettesítették. Utóbbinak köszönhetően 90-ről 135 méterre nőtt a pillérek távolsága, s ezzel javult a folyószakasz hajózhatósága. Az átépítés során megváltozott a hídon bonyolítható forgalom összetétele is, eltűntek a hosszú évek óta használaton kívüli vasúti sínek, az építmény középső szakaszán a közúti forgalom helyét villamossínek vették át, a híd mindkét oldalán pedig egy-egy sétányt alakítottak ki a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak. 

    Az Öreg híd felújításának tervei az 1990-es évek végére nyúlnak vissza, akkor derült ki, hogy az építmény 1950-es években készült tartószerkezete renoválásra szorul. Később a híd egyik tartópillérébe egy folyami hajó is beleütközött, ami újabb ok volt a felújításra. A hidat 2008-ban részben lezárták a forgalom elől, ezt követően már csak a tömegközlekedés autóbuszai használhatták 2010-ig, amikor kritikus állapota miatt teljesen lezárták, és már csak a gyalogosok járhattak rajta 2013-ig, az átépítés megkezdéséig.

    Az Öreg híd elődje, Pozsony első állandó hídja, az egykori Ferencz József híd 1890-re épült meg a Pozsony-Szombathely vasútvonal részeként. A hidat többször átnevezték, a második világháború végén a visszavonuló német hadsereg felrobbantotta. Romjain épült újjá az akkor Vörös hadsereg hídjának nevezett átkelő, amely a rendszerváltás óta az Öreg híd nevet viseli.